Friday 16 March 2007

Paulo Coelho: Veronika sa rozhodla zomrieť



Čo je bláznovstvo? Čo znamená slovo zakázaný? Môže jediná fundamentálna otázka - otázka života či smrti - zmeniť celého človeka od základu po detaily? Prečo...?



Častokrát sa zamýšľam na človekom vo všeobecnosti - na tým, čo všetko patrí k ľudkosti. Pamätáte sa, kedy ste naposledy povedali, že je niečo/niekto neľudský/neľudské? Zahĺbte sa do myšlienok tentoraz aj vy. Naša psychika má kde - tu isté nepresné, neefektívne hranice. Tie sa ľahko deformujú, ťažko narovnávajú. Sú ako tenučký drôtik, ktorý keď párkrát poohýnate, nikdy už nebude, ako predtým. Vo väčšine prípadoch za to človek nemôže alebo si to neuvedomí. Potom koná. Keďže všetko, čo urobí, je podmienené psychikou, a tá jej ,,deformácia" je vzdialená od vedomia daného človeka, nevie, čo robí. Čosi ako omyl. A to ľudské je. Ak ste teraz nepochopili alebo pochopili, došli ste k rovnakému záveru - áno, psychika je neskutočne zložitá, a preto bývajú ľudia nevyspitateľní.

Priznávam, nie som typ človeka, čo by veľa čítal. Mám rada dobré knihy. Zo všetkého, skutočne zo všetkého si viem niečo vziať, ale čakám viac, hľadám viac, a keď nájdem knihu, čo mi dá dosť veľa, ostane mi v pamäti a myšlienkami sa k nej vraciam. Takých sa nájde len hŕstka. Táto jedna z nich.




Paulo Coelho je preslávený brazílsky spisovateľ (čo iste viete, ale ja som pôvodne nevedela;), ktorý debutoval dielom Alchymista. V knihe Veronika sa rozhodla zomrieť rozoberá ľudí vo všeobecnosti na konkrétnych osobách. Na základe ich životov a vlastných postojov k nim začne človek mnohé veci (hlavne ohľadom seba) prehodnocovať a vytvárať zaujímavé filozofické konštrukcie.

Dielo sa mi zapáčilo hneď, ako som schytila do rúk knihu a prečítala prvých pár slov/viet. Postupne som v tom videla viac, ako len kopu filozofovania alebo obyčajný príbeh. Malo to v sebe silu. Veľkú. Čím ďalej som sa dostávala, tým väčšmi som cítila jej intenzitu. Začala som premýšľať v diametrálne väčších rozmeroch a zároveň sa v mysli uberať aj inými smermi, ako kedykoľvek predtým.

Vrelo túto knihu odporúčam každému človeku bez jedinej výnimky. V závere pridávam citáciu z tejto knihy, ktorá ma zaujala a pokladám ju za viac než zmysluplnú:

,,Ach, keby tak všetci mohli poznať svoje vnútorné šialenstvo a žiť s ním! Bol by svet horší? Nie, ľudia by boli spravodlivejší a šťastnejší."
(s. 127)

7 comments:

Pustovníčka said...

Dobry vyber, odporucam aj ALCHYMISTA od tohto autora....

Aventerra said...

na toho Alchymistu sa už pár týždňov chystám, len teraz už na tretíkrát skúšam dočítať Hamleta, tak potom.. :)

germa said...

a ja ešte aj 11 minút

femma said...

...to si vystihla, ľudská psychika je neuveriteľne zložitá, celý život sa musíme učiť. Asi ani nebudeme úspešní, ale nebuďme nešťastní, na útechu slová M.Rúfusa:,, Prítomnosť istého tajomstva je podmienkou bytia.Ako hovorí talianske príslovie:muž, ktorý všetko vie, zomrie. Nepoznanie k bytiu potrebujeme."
inak - ďakujem za tip

I love you said...

...precitane :-} suhlas ..

Stephen Woolf said...

toto je moja naj kniha od Coelha a jedna z najobľúbenejších kníh všeobecne :)

Aventerra said...

2 pustovníčka: usmievaš sa? tak aj ja sa budem :o)

2 germička: prečítam..postupne.. ďakujem za tip :)

2 femma: ja to vystihnem v celom poste a ty v zopár riadkoch. šikuľka vnímavá :). btw nz.

2 i love you: :-)

2 stephen woolf: máme niečo spoločné, super. :))